Джерелом нових пандемій грипу можуть стати собаки

Опубликованно 18.06.2018 03:30

Джерелом нових пандемій грипу можуть стати собаки

Собаки можуть стати природним резервуаром вірусу грипу, який стане причиною наступної пандемії. До такого висновку прийшли дослідники з Школи медицини Маунт-Синай (США). Про це повідомляється в прес-релізі на MedicalXpress.

«Поширення вірусів грипу серед собак небезпечно тим, що їх рівень генетичного різноманіття майже так само високий, як і серед людей. Це помітно підвищує ймовірність того, що вірус навчиться заражати і людей, пристосовуючись до нових порід собак», — розповідає Адольфо Гарсія-Састре (Adolfo Garcia-Sastre) з медичної школи Маунт-Синай в Нью-Йорку (США).

Вивчаючи історію поширення «предків» знаменитого вірусу H1N1, що викликав епідемію свинячого грипу в США і Мексиці в 2009 році, вчені натрапили на розповідь про те, як собака заразився грипом від коня приблизно 15 років тому. Розшукуючи інші історії подібного роду, вірусологи виявили, що собаки китайських фермерів в провінції Гуаньдунь і Гуаньси відносно недавно пережили кілька спалахів грипу.

Зацікавившись цими випадками, американські вчені зв'язалися з китайськими колегами і отримали від них кілька десятків проб, зібраних ветеринарами під час подібних епідемій, і виділили з них 16 нових штамів грипу, про існування яких вони раніше не знали.

В РНК цих вірусів Гарсію-Састре і його колег чекав сюрприз — виявилося, що всі ці віруси містять у собі фрагменти трьох геномів різних штамів грипу H1N1, H3N8 і H3N2, які раніше вражали тільки людей, птахів і свиней, але не собак.

По всій видимості, предки цих вірусів випадково проникли в організм одного з псів і «перемішалися», що породило нове сімейство патогенів, що належать до групи H1N1, здатних заражати і собак, і свиней, і поширюватися між ними повітряно-крапельним шляхом. За поточними оцінками лікарів, приблизно 15% собак, які потрапляли у ветеринарні клініки Китаю під час цих епідемій, були заражені цими версіями патогена.

За словами вчених, появу трьох нових різновидів інфекції нагадує те, що відбувалося у свиней за кілька років перед пандемією H1N1 2009 року. Фахівці вважають, що потрібно вжити заходів по обмеженню розповсюдження грипу у собак, оскільки з кожним роком зростає ризик появи небезпечних для людини генетичних комбінацій у вірусів.

Особливу небезпеку, як зазначає Гарсія-Састре, є те, що собаки вирощуються в Китаї не тільки для захисту будинку або в якості вихованців, але і як джерело м'яса. Подібні пси живуть не в найкращих умовах і ніколи не потрапляють в руки ветеринарів, що помітно ускладнює спостереження за подальшим поширенням і еволюцією нової версії H1N1.